
Reply to Seitz letter in the August 13, 1996 issue of the Wall Street Journal1 

 

An Aug. 13 Letter to the Editor from Frederick Seitz (“Global Warming Report: Basic Rules 

Disregarded”) repeats Mr. Seitz’s earlier claim that a key chapter in a recent report by the 

Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) was subject to “unauthorized rewriting.” 

This allegation has been comprehensively refuted by myself, other IPCC scientists, and the 

chairmen of IPCC. Our previously published Letters to the Editor (June 25, “No Deception in 

Global Warming Report”; July 23, “Global Warming Critics, Chill Out”) state in clear language 

that the changes made to Chapter 8 of the IPCC report were authorized by the IPCC and in 

compliance with IPCC rules, and were made for scientific and not political purposes.  

Mr. Seitz attempts to buttress his claims of unauthorized rewriting with “additional evidence” in 

the form of incomplete and selective quotes from secondary sources: an editorial in the June 13 

issue of Nature and a “News and Comment” report in the June 21 issue of Science. Neither 

source can be considered authoritative on the subject of IPCC rules and procedures. In the 

Science report that he quotes, Mr. Seitz ignores the crucial statement made by Bert Bolin 

(chairman of the IPCC) that IPCC procedures were not violated by the changes made to Chapter 

8. 

Mr. Seitz’s erroneous and repetitive claims of “unauthorized rewriting” and political tampering 

have generated valuable publicity for the 1995 IPCC Report, causing many more people to read 

it than would otherwise have done so. This can only improve popular understanding of the 

science of climate change.2 

BENJAMIN D. SANTER, PH.D. 

Lawrence Livermore National Laboratory 

Livermore, Calif. 

 

TOM M. L. WIGLEY, PH.D. 

National Center for Atmospheric Research 

Boulder, Colo. 

                                                           
1
 This reply was published in the Wall Street Journal on September 3, 1996, under the header “Our Critics Provide 

Valuable Publicity”.  
2
 This is the version of the Santer/Wigley letter which was actually published in the Wall Street Journal on 

September 3, 1996. I do not have the version of the letter which was submitted to the Wall Street Journal, and I 
am therefore unable to identify any changes to the submitted letter which may have been made by Wall Street 
Journal editors. 


